Pętle i instrukcje warunkowe
14 July 2008
Comments
Instrukcja warunkowa ma postać:
if (warunek) { akcja }
if (param > 1) { stat = 10; } else if (param == k) { stat = 3; } else { stat = 0; // coś innego }
Instrukcja decyzyjna (swith) jest podobna do instrukcji warunkowej lecz czasami jej użycie daje bardziej czytelny kod. Oto ogólna postać instrukcji:
switch (zmienna) { case wartość1: { //akacja } case wartość2: //akcja case wartość3: wartość4: wartość5: //akcja default: { //akcja } }
void nic(int param)
{
switch (param)
{
case 0: case 1: case 2:
{
cout << "PARAM: " << param << " Jest równy 0, 1 albo 2 :)" << endl;
break;
}
case 3:
cout << "PARAM: " << param << " Jest równy 3" << endl;
break;
default:
{
cout << "Nie mam pojęcia co się dzieje" << endl;
break;
}
}
}
int main()
{
nic(2);
cout << "---------------------" << endl;
nic(3);
cout << "---------------------" << endl;
nic(88);
}
PARAM: 2 Jest równy 0, 1 albo 2 :) --------------------- PARAM: 3 Jest równy 3 --------------------- Nie mam pojęcia co się dzieje
Pętla while ma następującą postać:
while ( wyrażenie-wartość logiczna ) instrukcja
#include<iostream>
using namespace std;
int main()
{
int y = 0;
int x = 0;
while (x < 5)
{
cout << "X: " << x << endl;
x++;
}
cout << endl;
cout << endl;
while (x < 10 and y < 2)
{
cout << "X: " << x << "| Y: " << y << endl;
x++;
y++;
}
}
Pętla for ma postać:
for (inicjator ; warunek ; przyrost) instrukcja
for (int i = 0; i <=5 ; i++)
{
//zrób coś
}
Instrukcję break; możemy stosować we wszystkich powyższych pętlach co spowoduje przerwanie najbardziej wewnętrznej pętli (jeżeli jest jedna - to wogóle przerwie wykonywanie jej)
#include<iostream>
using namespace std;
int main()
{
int x;
for (x = 11 ; x <= 20 ; x++)
{
if (x%5 == 0)
{
cout << "Znaleźliśmy X podzielny przez 5: " << x << endl;
break;
}
cout << "X" << endl;
}
}
RkBlog
Comment article